Aktuelt | Sist oppdatert: 16.04.2020, 16:31

Takk for tilliten!

Vi må benytte anledningen til å takke medlemmene våre for den tilliten som vises oss under koronakrisen. Vi opplever stort engasjement, pågangsmot og hyggelige tilbakemeldinger.

 

F.v.: Linda Tornes, Eli Kindervaag, Robert Kjøsnes, Per Christian Opsahl, Hege Sandhaug, Helene Margrethe Stang, Oda Eriksen Rønning

Det er fint å være med på at medlemmer, tillitsvalgte i privat og offentlig sektor bidrar med innspill og spørsmål slik at vi kan finne svar og virkemidler for dem som rammes av koronapandemien. Vi har sjelden hatt så stor pågang hos oss som den vi har hatt fra 12. mars i år. Mange har spørsmål som de raskt trenger svar på og ikke alle spørsmål har det vært mulig å svare direkte på som følge av manglende informasjon fra det offentlige. Likevel opplever vi at vi har fått svart ut de aller fleste henvendelser raskt og riktig, og de tilbakemeldingene vi får fra dere tyder på at vi i det store og hele får gitt nødvendig bistand til alle som sender inn spørsmål.

Vi opplever at medlemmer og tillitsvalgte er svært fleksible og løsningsorienterte i denne utfordrende situasjonen – og det står det respekt av! Slike egenskaper er verdifulle i usikre tider, hvor vi alle må tilpasse oss en annerledes hverdag. Samtidig er det viktig å balansere arbeidsgivers behov for endring mot de ansattes rettigheter. Vi oppfordrer derfor alle medlemmer til henvende seg til oss heller en gang for mye enn en gang for lite dersom dere føler usikkerhet rundt situasjonen på arbeidsplassen.

Spørsmål i tilknytning til koronapandemien er naturligvis det vi får mest av nå, men vi får også «vanlige» spørsmål om karriereveiledning, lønnsinnplassering og andre juridiske henvendelser i tilknytning til medlemmenes arbeidsforhold. Vi vil bestrebe oss på å opprettholde «normaliteten» i tjenestetilbudet vårt, slik at alle som har «vanlige» spørsmål i tilknytning til tariff, arbeidskontrakt, studier, lønnsstatistikk eller karriereplanlegging også skal få nødvendig bistand.

Arkitektenes fagforbund er skapt for å bistå medlemmene i vanskelige situasjoner, og alle i sekretariatet er motivert og engasjert for å yte god hjelp nå. Har du spørsmål i tilknytning til eget arbeidsforhold og egen karriereutvikling skal du ikke vente til koronakrisen er over. Den kan vise seg å vare lenge, vi skal uansett anstrenge oss for å bistå hver enkelt av dere med de spørsmålene og de utfordringene dere opplever i eget arbeidsforhold og på arbeidsplassen.

AFAG-kontoret er fullt betjent selv om de aller fleste medarbeidere er på hjemmekontor som dere. Vi svarer på e-post og på telefon, og har du behov for et møte så anbefaler vi at vi avholder det på Teams inntil vi åpner kontoret for besøk.

Vi gleder oss til vi igjen kan møtes – og vi håper det ikke skal bli lenge til!

Vennlig hilsen

Robert, Hege, Linda, Eli, Helene Margrethe, Oda og Per Christian